Konferencja Empatii | Warsztaty

Warsztaty dla dorosłych

SOBOTA 11:00 – 13:00

  • Życzliwość, a odwaga bycia sobą - Beata Kosiacka
  • Arytmetyka miłości - gestaltowski warsztat dla par - Małgorzata Rychert-Kita
  • Gdy jestem mniej niż doskonała... lub o specjalistach od wyrzutów sumienia - Agnieszka Pietlicka
Nie tylko nasz sposób komunikowania się z innymi, ale przede wszystkim to, co słyszymy sami od siebie, wpływa na naszą postawę, zachowanie i odwagę do autentycznego życia. Jeśli przez większość czasu myślimy o sobie źle, krytykujemy się za wszystko, z automatu stawiamy się na straconej pozycji.

Dlatego życzliwość dla siebie jest pierwszym krokiem do życia pełną piersią. Traktując siebie łagodnie, z empatią i akceptacją dla wszystkich przeżyć, jesteśmy w stanie zwiększyć  w znacznej mierze poziom pewności siebie, zmniejszyć stres, poprawić samopoczucie, a także relacje z innymi.

W trakcie warsztatu uczestnicy:

– określą swój aktualny poziom życzliwości

– poznają zależności między życzliwością, stresem i odwagą

– rozbudzą swoją kreatywność

– wygenerują najlepsze dla siebie praktyki zwiększenia życzliwości na co dzień

Celem tego mini warsztatu jest przyjrzenie się, jaki jest standardowy tryb myślenia o sobie i doświadczenie zmiany.

We wspierającej atmosferze Kręgu Kobiet i Mężczyzn będziemy szukać odpowiedzi na pytanie – kiedy 1+1 równa się 3? Będziemy szukać nowej jakości w relacji między partnerami. Przyjrzymy się przekonaniom budującym i osłabiającym relację, rozróżnimy potrzeby od oczekiwań, popracujemy nad komunikacją. Przy odrobinie otwartości, w prosty sposób, będziemy towarzyszyć sobie w rozmowie, zabawie i w ruchu, by poszerzyć świadomość relacji.

Jeśli chcecie:

– przyjrzeć się Waszej KOMUNIKACJI

– spojrzeć z innej strony na RELACJĘ

– otworzyć się na ZROZUMIENIE

– POZNAĆ mocne i słabsze strony związku

– pobyć ze sobą w KONTAKCIE

– poszukać ZAUFANIA

– spędzić ze sobą 2 godziny w inny niż na co dzień sposób

serdecznie zapraszam na warsztat!

UWAGA: warsztat nie jest terapią dla par.

Znacie? Znacie specjalistów od poczucia winy? Ja znam. Niektórzy budzą się z myślą, że „powinni byli…”, „trzeba było” i zasypiają pytając się „Dlaczego znowu nie zrobiłam…”. Nie wiedzą, że takim wewnętrznych dialogiem negatywnie wpływają na swój dobrostan i sami sobie zabierają kreatywność, zatruwają sprawczość. Jako że wyrzuty sumienia potrafią towarzyszyć delikatnie, jak brzęczenie nad uchem, przyjmujemy je wielokrotnie jako nieodzowny, nieunikniony element rzeczywistości. Czasami pojawiają się w pakiecie ze złością i już sami nie wiemy, czy bardziej jesteśmy wkurzeni na siebie za dokonany czyn, czy raczej mamy w związku z nim wyrzuty sumienia.

Interaktywny wykład „Gdy jestem mniej niż doskonała…” lub o specjalistach od wyrzutów sumienia jest dedykowany osobom, które pragną więcej stabilności wewnętrznej w sytuacjach wyraźnie mniej niż idealnych, gdy okazujemy się mniej niż doskonali. Mimo że za największych ekspertów w dziedzinie wyrzutów sumienia uchodzą rodzice, omówimy ten temat – uwaga – na przykładach z różnych relacji między dorosłymi i:

– przyjrzymy się przyzwyczajeniom, które przyczyniają się do powstawania poczucia winy

– nazwiemy skonfliktowane części nas: zarówno tę, która gani po fakcie, jak i tę, która podjęła takie a nie inne działanie

– zobaczymy jak można – przynajmniej teoretycznie, zatrzymać ten proces

– może zbliżymy się do życia bez wyrzutów sumienia, bo istnieje inna forma podejścia do sytuacji, które spieprzyliśmy.

SOBOTA 16:30 – 18:30

  • Jak radzić sobie z przemocą i rozwiązywać konflikty w szkole - Tomasz Tokarz
  • Trochę z głowy, trochę z ciała - Przemysław Chruściel
  • Trudne rozmowy z rodzicami - od konfliktu do porozumienia - Agnieszka Rzewuska - Paca
  • Empatia dla siebie. Jak nauczyciele mogą wykorzystać 7 nawyków skutecznego działania by lepiej zadbać (wpierw) o siebie i (potem) o uczniów - Joanna Szulc, Magda Niemczuk - Kobosko
Celem warsztatu jest poznanie narzędzi, które pomogą zrozumieć przyczyny szkolnej przemocy, przeciwdziałać jej występowaniu oraz zneutralizować jej skutki. W jego trakcie prowadzący wprowadzi uczestników w teorie konfliktu oraz przedstawi rozwiązania służące jego rozwiązywaniu (odwołując się do koncepcji Thomasa Gordona, Marshalla Rosenberga oraz Richarda Bolstada). Nauczyciele poznają i przećwiczą kilka narzędzi a następnie odbędą serie scenek, w których będą wcielać się w role nauczycieli i uczniów, ćwicząc sytuacje z codziennego życia szkoły. Program szkolenia:

– Wprowadzenie do szkolenia, określenie oczekiwań, poznanie się grupy.

– Agresja, przemoc, konflikt – o źródłach trudności w zachowaniach uczniów i możliwościach ich rozwiązywania (w odwołaniu do idei Thomasa Gordona, Marshalla Rosenberga i Richarda Bolstada)

– Poznanie i przećwiczenie narzędzi: model Win-Win, struktura rozmowy rozładowującej agresję, struktura rozmowy mediacyjnej

– Jak radzić sobie z agresją i konfliktem – ćwiczenia, scenki i symulacje, z informacją zwrotną od prowadzącego.

Co wie ciało o moich emocjach? Co wie ciało o moich potrzebach? Czy się wzajemnie słuchamy, wspieramy i pomagamy czy raczej przeszkadzamy sobie?

Jak używać świadomie ciała w pracy z grupą? Czy język żyrafy da się przełożyć na język ciała? Co możemy zrobić, dla swojego rozwoju, a co możemy dać grupie, z którą działamy?

Na te pytania chcemy razem odpowiedzieć w czasie warsztatu inspirowanego ideą Porozumienia bez Przemocy z technikami teatralnymi i dramowymi. Swobodnie, bez oceny i zgodne z własnym ciałem.

Na warsztacie przyjrzymy się jak w rozmowach z rodzicami zadbać o kontakt w miejsce napięcia oraz doprowadzić do konstruktywnych rozwiązań.

Pracując na konkretnych przykładach, dowiesz się jak przy pomocy NVC:

– rozpoczynać rozmowę, żeby prowadziła w pożądanym przez Ciebie kierunku

– przekazywać trudne informacje w sposób, który budzi zaufanie i chęć współpracy

– jasno pokazywać swoje granice – na co się zgadzasz, a na co nie

Warsztat adresowany do nauczycieli, wychowawców przedszkolnych i szkolnych  – wszystkich, którzy w swojej pracy doświadczają czasem trudności w kontakcie z rodzicami.

Teza: Nauczycielom w Polsce często brakuje poczucia własnej wartości, uważności na swoje potrzeby, świadomości swoich granic i nawyku codziennej regeneracji. Ci zaangażowani w pracę zwykli stawiać na pierwszym miejscu potrzeby uczniów, dyrekcji, szkoły. Zapominają o własnych potrzebach. Grozi im wypalenie lub osłabienie, przekładające się bezpośrednio na jakość ich pracy z uczniami.

Szkolenia, które realizujemy z Radami Pedagogicznymi pomagają uporządkować między innymi ten właśnie obszar. Uczą empatii, także tej okazywanej sobie.


W czasie warsztatu omówimy krótko 7 nawyków nakreślając ich logiczny układ: metoda Covey’a opiera się na przekonaniu, że człowiek wpierw musi umieć dobrze zarządzać sobą, by móc dobrze współdziałać z innymi.

Zrobimy 2 ćwiczenia z zakresu nawyków zwycięstwa osobistego i porozmawiamy o nawyku siódmym, który uczy regularnej odnowy w 4 obszarach (emocji, intelektu, duchowości i ciała).

NIEDZIELA 11:00 – 13:00

  • Rozmowy w kręgu czyli jak rodzic czy nauczyciel może odejść od roli sędziego na rzecz wspierania dzieci w rozwiązywaniu konfliktów lub podejmowaniu decyzji - Magdalena Sendor
  • Empatia dla rodzica - Agnieszka Stein
  • Przetrwać, aby rozkwitnąć - Małgorzata Musiał
  • Empatia u lekarza  - Dorota Grodecka
Tradycyjnie rolę rodzica lub nauczyciela widzimy jako sędziego, który wie lepiej a w najlepszym wypadku mądry autorytet, który doradzi, pokieruje.

W Rozmowach w kręgu dorosły staje się czymś na kształt przewodnika elektrycznego. Tworzy możliwość, dzięki której chęć zrozumienia i uwzględnienia drugiego człowieka może być widziana.

PBP zakłada, iż „ludzie działają nie przeciwko innym lecz dla swoich potrzeb.” Praktycy PBP wierzą również, iż „wszyscy ludzie mają umiejętność współczucia. Czasami nie wiedzą jak do niego dotrzeć.”

W czasie warsztatu, opartym na Porozumieniu Bez Przemocy, socjokracji i facylitacji uwspólniającej, przybliżę uczestnikom podstawowe zasady Rozmów w kręgu.

Rozmowy w kręgu pomagają skupić się na teraźniejszości, odejść od szukania winnego, dają zaangażowanym osobom poczucie sprawczości. Są praktyczne zarówno w sytuacjach 1-1 jak i większych grupach.

Żeby wspierać swoje dziecko lub dzieci, rodzic potrzebuje dużo umiejętności zadbania o samego siebie. Potrzebuje zadbać o siebie, choć często nikt go wcześniej tego nie uczył. Im bardziej rodzice chcą świadomie budować relacje z dziećmi, tym bardziej potrzebują równocześnie być dla siebie łagodni, wybaczać sobie, radzić z własnymi emocjami i oczekiwaniami jakie do siebie mają.

Na tym spotkaniu przyjrzymy się bliżej temu, co to może znaczyć: troszczyć się o siebie, być dla siebie dobrym.

Daniel Siegel w książce „Zintegrowany mózg, zintegrowane dziecko” pisze o tym, że trudne chwile w rodzicielstwie są nie tylko chwilami, które chcemy przetrwać; są też okazją, abyśmy mogli rozkwitnąć – i my, i nasze dzieci. W trakcie warsztatów pochylimy się zatem nad trudnymi sytuacjami z życia uczestników, przyjrzymy się im z uważnością i będziemy szukać w nich potencjału dla rozwoju wszystkich członków rodziny. Porozmawiamy też o narzędziach wspierających dzieci w trudnych chwilach – z uwzględnieniem ich zasobów, etapu dojrzałości emocjonalnej oraz elementów metody Self-reg.

Szpital, pobieranie krwi, wizyta u dentysty czy ćwiczenia u logopedy mają wspólny element, jakim jest trójkąt  „Rodzic-dziecko-personel medyczny”. Jak poradzić sobie z własnymi emocjami w tych sytuacjach? Jak się przygotować na wizytę? Jak wesprzeć dziecko? Na co zwrócić uwagę w kontakcie z lekarzem lub terapeutą? Podczas warsztatu przyjrzymy się wszystkim 3 elementom tej relacji. Przyjrzymy się, czym jest strach i jak z nim pracować. Zastanowimy się, jak w sytuacjach na „NIE” odnaleźć „TAK”. Spotkanie będzie prowadzone metodą wykładowo-warsztatową.