13 Lip

Nasi prelegenci – Dorota Grodecka

Dorota Grodecka z zawodu jest lekarzem dentystą. Współprowadzi z Mężem Prywatną Praktykę Stomatologiczną. Od czerwca 2011 są pierwszą w Polsce Praktyką, działającą w oparciu o Porozumienie bez Przemocy (NVC), w nurcie Rodzicielstwa Bliskości (AP) i Rodzicielstwa przez zabawę. Pracują z dorosłymi i z dziećmi.

Jej warsztat poświęcony będzie sytuacjom związanym z medyczną rzeczywistością, której doświadczamy – my i nasze dzieci.

Jak poradzić sobie z własnymi emocjami w tych sytuacjach? Jak się przygotować na wizytę? Jak wesprzeć dziecko? Na co zwrócić uwagę w kontakcie z lekarzem lub terapeutą? Jak uspokoić dziecko przed badaniem? Co zrobić gdy dziecko się boi? Odpowiedzi poszukacie wspólnie w niedzielę 24 września o 11.00.
Bilety czekają na Was tutaj

https://evenea.pl/imprezy/konferencje/katowice/empatia-u-lekarza-156982/?source=directory

A na swój warsztat zaprasza dr Dorota

12 Lip

Nasi prelegenci – Magdalena Sendor

Magdalena Sendor – certyfikowana trenerka NVC, mediatorka, coach. Z wykształcenia jest dziennikarką i kulturoznawczynią.

Z wrodzoną ciekawością przygląda się zagadnieniom dotyczącym edukacji oraz pracy w poczuciu wolności i odpowiedzialności realizowanej m.in: w szkołach demokratycznych.

Lubi o sobie myśleć,  jako o Wędrowniczku, bo ceni sobie mieszkanie w różnych miejscach, szukanie nowych dróg, nowej wiedzy. Od wielu lat jest gorącą zwolenniczką świadomej i empatycznej komunikacji w rodzinie i w pracy.
Wierzy, że zmiana jest częścią życia.
Muzyka jazzowa, górskie wędrówki i spotkania w tangu są dla niej sposobem na nabranie sił i odpoczynek. Jest  mamą dwójki dzieci, które są dla niej nieustającą inspiracją i motorem wielu działań.

Na Konferencji poprowadzi warsztat pt.: „Rozmowy w kręgu: jak rodzic czy nauczyciel może odejść od roli sędziego na rzecz wspierania dzieci w rozwiązywaniu konfliktów?”

Bilety  – ostatnie pięć – dostępne tutaj https://evenea.pl/imprezy/konferencje/katowice/rozmowy-w-kregu-156306/?source=directory

O tym, jak chciałaby, aby otoczenie postrzegało „trudne dzieci” i ich rodziców napisała kilka zdań:

„Wielu rodziców szuka rozwiązań, zastanawia się nad sobą, zmienia nawyki i jednocześnie zachowanie dziecka przez dłuższy czas się nie zmienia. Natomiast nierzadko rodzic, dostaje etykietkę permisywnego czy rozpieszczającego, a dziecko niejednokrotnie nosi na sobie brzemię trudnego dziecka.

Marzy mi się świat, gdzie czułością, akceptacją obejmujemy wszystkich: i takich rodziców, i takie dzieci. Opisane sytuacje i tak stanowią niejednokrotnie wyzwania dla rodziców, a nawet dla całych rodzin. Etykietkowanie czy to rodziców, czy dzieci nie pomaga. Naprawdę! A wręcz przeciwnie, może przyczyniać się do lęku przed oceną otoczenia, dodatkową presją na „szybkie” rozwiązanie sytuacji. To, co pomaga to czas i przyjęcie sytuacji taką, jaką ona jest z jednoczesną nadzieją, że dzięki pracy rodzica, rozmowie i kontaktowi serc będzie lepiej funkcjonować, a wówczas i łatwiej wspólnie żyć.”

07 Lip

Nasi prelegenci – Małgorzata Musiał

Małgorzata Musiał na co dzień zajmuje się wspieraniem rodziców, prowadząc warsztaty dotyczące wychowywania, realizując program „Szkoła dla rodziców” oraz udzielając indywidualnych konsultacji rodzicielskich. Jest również – jednym z niewielu w Polsce – mentorem grup SAFE, profesjonalnie wspierającym świeżo upieczonych rodziców.

Jako mama trójki dzieci dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem na blogu oraz w wydanej ostatnio książce ” Dobra Relacja. Skrzynka z narzędziami współczesnej rodziny”, którą będzie podpisywać podczas tegorocznej Konferecji.

A co odkryła po ubiegłorocznej? Przeczytajcie:

„Najpiękniejszą definicję empatii odkryłam niedawno w sieci, w refleksjach po tegorocznej Konferencji Empatii. Nie wiem, czyje to słowa, ale idealnie obrazują trudną do opisania empatię:
Empatia to czuła obecność skupiona na wewnętrznym doznaniu.

Nie dawanie rad. Nie pocieszanie. Nie uspokajanie. Nie rozweselanie. Nie odwracanie uwagi. Nie tłumaczenie. Nie opowiadanie o sobie.

Czuła obecność. Towarzyszenie bez oceniania. Dotykanie tego, co żywe w drugim człowieku. Bez stawiania sobie celów: pobędę z nim 5 czy 10 minut, to mu przejdzie i zrozumie, jak należy postąpić.(…)

Lubię określenie “świątynia empatii”. Może patetyczne, ale nie przesadzone. To jest naprawdę okazja, by pobyć z drugim takim, jaki on jest, z tym, co dla niego ważne – bez własnych projekcji, planów, ocen, odnoszenia sytuacji do siebie samego. Pełne otwarcie na druga osobę, połączenie na jakimś trudnym do opisania poziomie.(…) W towarzystwie empatii wracamy do równowagi. Uspokajamy się, zaczynamy myśleć racjonalnie.”

Z Małgosią będzie się można spotkać dwukrotnie  – podczas spotkania autorskiego ( tutaj rejestracja https://evenea.pl/imprezy/konferencje/katowice/spotkanie-autorskie-z-malgorzata-musial-157162/?source=directory oraz

na warsztacie( bilety tutaj https://evenea.pl/imprezy/konferencje/katowice/przetrwac-aby-rozkwitnac-malgosia-musial-156341/?source=directory

07 Lip

Gość specjalny – dr Marek Kaczmarzyk

Dr Marek Kaczmarzyk jest bologiem, neurodydatykiem i memetykiem.  Prowadzi zajęcia dla studentów na Uniwersytecie Śląskim, ale z wykładami przybliżającym laikom tajniki naurodydaktyki jeździ po całym kraju. Jako propagator dydaktyki ewolucyjnej przygląda się szkole, jako środowisku społecznemu z perspektywy kontekstów ewolucyjnych.

Tak mówi o metodzie stosowanej dość powszechnie w polskich szkołach:

„Zasada „kija i marchewki” wydaje się składać z działań, które wpływają na mózg w dokładnie odwrotny sposób. W rzeczywistości jednak kara i nagroda to bodźce, które przetwarzamy zupełnie inaczej. Używamy do tego celu różnych części mózgu, a efekty działania obu, choć w pewnym stopniu antagonistyczne na poziomie odczuć, nie prowadzą do odwrotnych zachowań.
Nagroda wiąże się z przyjemnością i, szczególnie ta nieoczekiwana, zwiększa wydajność zapamiętywania. Jest powodem dążenia do ponawiania działań, motywuje. Kara prowadzi do zachowań związanych z unikaniem, uchylaniem się od działania, ucieczką.
Co szczególnie ważne z praktycznego punktu widzenia, wymierzenie kary za jakąś aktywność (lub jej brak) nie spowoduje automatycznie aktywności przeciwnej. Ukaranie dziecka za bałagan w pokoju nie wywoła chęci do utrzymywania porządku, a kara za nieczytanie lektur nie wywoła u ucznia potrzeby ich czytania…”

Na naszej Konferencji dr Kaczmarzyk wygłosi wykład w sobotę o mechanizmach lustrzanych. Bilety dostępne tutaj https://evenea.pl/imprezy/konferencje/katowice/mechanizmy-lustrzane-wyklad-dr-marka-kaczmarzyka-157159/?source=directory

05 Lip

Nasi prelegenci – Przemysław Chruściel

Przemysław Chruściel  już po raz drugi będzie gościł na naszej Konferencji.

Mąż i tata dwójki dzieci. Trener, reżyser, pedagog,animator społeczny. Zafascynowany ideą NVC (Porozumienia Bez Przemocy) w swojej pracy warsztatowej stara się wprowadzać w życie jej założenia. Pracuje z użyciem technik teatralnych i elementów dramy. Tak o tym mówi:

„Idea Porozumienia bez Przemocy daje mi nadzieję, że ludzie mogą w każdej sytuacji się ze sobą dogadać. Choć intencje są dobre i mamy świadomość, że kłótnia i przerzucanie się argumentami zazwyczaj nie zmierza do rozwiązania, to często z naszych starań niewiele wynika dobra. Metoda zaproponowana przez Rosenberga wydawać się może komuś mało odkrywcza,a innemu znowu rewolucyjna lub mało naturalna. Kiedy jednak zaczynamy o niej dyskutować na warsztacie, to można dostrzec jak bardzo nasz świat odjechał od naszych ludzkich pragnień i potrzeb budowania satysfakcjonujących relacji i wnoszenia piękna i dobra w życie swoje i bliźniego w kierunku udowadniania swoich racji i dopasowywania ludzi do pewnych wizji, przekonań i schematów. Kiedy wybieram „kontakt”, zbliżam się do tego świata, który chciałbym przedstawić moim dzieciom.”

Przez ostatni rok szkolny pracował także z młodzieżą gimnazjalną w Boguchwale jako psycholog szkolny. Tam również wprowadzał idee PbP na gruncie  klasowych relacji, praktykując empatyczne słuchanie i mediacje między uczniami.

Ponieważ inspiruje go człowiek i zmiany jakich jest w stanie dokonać w swoim otoczeniu od kilku tygodni intensywnie pracuje z grupą rodziców nad stworzeniem przestrzeni dla  dzieci w nurcie alternatywnej edukacji w oparciu o idee RB i NVC, szukając w ten sposób odpowiedzi na pytanie, które zadaje Jesper Juul: „(…) jak wykonywać swoją przywódczą rolę wobec dzieci bez uciekania się do działań naruszających ich godność i integralność”? „Dalej powszechne są w użyciu ” władza rodzicielska” czy „autorytet nauczyciela” – mówi Przemek –  terminy, które mają sankcjonować obecny układ i stać na straży nieomylności dorosłych w stosunku do dzieci (…) potrzeba zmiany mentalnej, zwrócenia się ku sobie i drugiemu, ciekawości i zaufania, otwartości na zmianę i odwagi pójścia pod prąd tego, co ” od zawsze”. Miło spotkać nauczyciela, który nie boi się przyznać przy uczniach, że ocenianie to kiepski pomysł, czy takiego, który nie zadaje pracy domowej. ”

 Niech jego słowa będą zaproszeniem na warsztat, który poprowadzi w sobotę o 16.30.

Bilety dostępne tutaj https://evenea.pl/imprezy/konferencje/katowice/troche-z-glowy-troche-z-ciala-warsztat-laczacy-nvc-z-technikami-teatralnymi-i-dramowymi-156979/?source=directory

04 Lip

Nasi prelegenci – Magdalena Niemczuk – Kobosko i Joanna Szulc FC EDU

Magdalena Niemczuk – Kobosko od ponad 20 lat związana jest z edukacją.  To nauczycielka, wychowawczyni, tutorka, entuzjastka nauczania poprzez opowiadanie ciekawych historii (storytelling), a także tłumaczka.

Wspiera, inspiruje i rozbudza ciekawość. Najlepiej czuje się jako wychowawca. Zależy jej na tym, 
by w szkole zarówno nauczyciele, uczniowie, jak i rodzice czuli się wartościowi, ważni i potrzebni. Prywatnie – mama dorosłych już córek, żona, przyjaciółka.

Joanna Szulc  to dziennikarka i redaktorka, była redaktor naczelna miesięcznika „Dziecko”, autorka tekstów i książek o wychowaniu, zdrowiu i pielęgnacji dzieci.

Z wykształcenia jest socjolożką, studiowała także psychologię, ale przede wszystkim spotykała ciekawych ludzi, od których uczyła się Rodzicielstwa Bliskości, Porozumienia bez Przemocy, rozwoju osobistego.

Joanna jest mamą dwóch fantastycznych córek w wieku szkolnym.

Magdalena i Joanna wspólnie założyły FC EDU – miejsce, w którym wspierają nauczycieli, rodziców i dzieci,pracując w oparciu o 7 nawyków Franklina Coveya.

Ich misja opiera się na przekonaniu, że :

„Szkoła to nie tylko zdobywanie wiedzy. Szkoła to także miejsce, gdzie uczniowie uczą się żyć wśród ludzi, podejmować wyzwania i brać odpowiedzialność za siebie, a nauczyciele i rodzice współdziałają dla ich dobra”. Taką szkołę pomagają tworzyć.

Joanna tak pisze pozytywnej sile nawyków:

„Nawyk to potężna siła, której działania na co dzień zwykle nie zauważamy. Mała zmiana nawyku może wywołać wielką zmianę w naszym życiu. W metodzie 7 nawyków Stephena Covey’a, której uczymy w FC EDU, wszystko zaczyna się od wypracowania w sobie nawyku proaktywności. Proaktywność to odruchowa chęć działania, gotowość podejmowania wyzwań i dostrzegania pozytywnych aspektów zdarzeń. Covey zakłada, że nikt nie jest skazany na pesymizm. Jeśli odruchowo stwierdzasz, że szklanka jest w połowie pusta, możesz wyrobić w sobie nawyk dostrzegania, że jednakowoż jest ona także w połowie pełna. Masz wybór. Osobę, która wyjątkowo cię denerwuje, a z którą codziennie się kontaktujesz, możesz uznać albo za uosobienie twojego życiowego pecha, albo za swojego osobistego trenera cierpliwości. Nad rozlanym mlekiem możesz płakać, albo szybko wytrzeć je ścierką i zapomnieć o problemie.To zależy od ciebie, jak podchodzisz do trudnych spraw. Jaki masz w tym względzie nawyk.

Celem działania naszej firmy jest to, by w dzieciach zaszczepiać nawyki, które ułatwią im lepsze życie i sprawniejsze współdziałanie z innymi. Zależy nam na tym, by w polskich szkołach (podobnie jak w wielu systemach edukacji na świecie) uczyć nie tylko ułamków i rozbioru zdania. Ale także kreatywnego podchodzenia do wyzwań, planowania, ustawiania hierarchii działań, negocjowania rozwiązań dobrych dla wszystkich stron sporu, dbania o wspólne dobro, komunikacji opartej na szacunku i empatii, pracy zespołowej i wreszcie – codziennego dbania o swoje zdrowie (fizyczne i emocjonalne). Im wcześniej zaszczepi się takie nawyki, tym lepiej dla dzieci. Tym lepiej dla nas wszystkich.”

Z Magdaleną, Joanną i 7 nawykami będzie się można spotkać 23 września(sobota) na warsztacie o 16.30  – „Empatia dla siebie. Jak nauczyciele mogą wykorzystać 7 nawyków skutecznego działania, by lepiej zadbać (wpierw) o siebie i (potem) o uczniów”.

Bilety jeszcze dostępne tutaj: https://evenea.pl/imprezy/konferencje/katowice/empatia-dla-siebie-jak-nauczyciele-moga-wykorzystac-7-nawykow-skutecznego-dzialania-156340/

29 Cze

Nasi prelegenci – dr Tomasz Tokarz

Tomasz Tokarz jest posiadaczem dyplomów wielu specjalizacji związanych m.in.: z coachingiem, mediacjami, terapią  rodzin. Ukończył studia na Wydziale Nauk Humanistyczno-Pedagogicznych na Uniwersytecie Wrocławskim, w 2005 uzyskał tytuł naukowy doktora. Jako wykładowca akademicki pracuje w Instytucie Pedagogiki Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu oraz w Dolnośląskim Centrum Innowacji Edukacyjnych.

Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z ludźmi. W swojej pracy łączy umiejętności coacha i mediatora, co sprawia, że specjalizuje się w coachingu relacji (partnerskim, rodzin) i rozwiązywaniu konfliktów. Proponuje szeroką ofertę szkoleń i warsztatów dla nauczycieli i edukatorów.

„No i najważniejsze… – jak sam mówi – jest dumnym ojcem dwóch cudownych córek: Amelki i Hani”.

Niedawno na swoim profilu umieścił się taki wpis:

„Pojawiło się wiele głosów o potrzebie powrotu do wychowania pasem. To bez sensu. Przecież dzieci nie reagują agresywnie dlatego, że nie są bite. Są raczej niezaopiekowane, zostawione same sobie. Brakuje im zatem troski i szczerego zainteresowania – nie surowości i kar.

Przemoc jest zawsze jakąś formą kompensacji deficytów, braków. Ludzie o wysokim poczuciu własnej wartości nie muszą bić innych, by zwrócić na siebie uwagę.

Ja mam świetne doświadczenia z pracy z dziećmi. Rzadko spotkałem się z przemocą. Byc może pracowałem w miejscach, gdzie poświęcało się dzieciom uwagę i wysłuchiwało je. Wtedy nie musiały za wszelką cene szukać akceptacji przez niestandardowe zachowania.

Niemniej miałem także do czynienia z dziećmi, określamymi jako agresywne. Ale gdy poświęcono im trochę uwagi, gdy z nimi porozmawiano, gdy dano im odpowiedzialne zadanie – modyfikowały swoje zachowania. Okazywały się inne niż zakładano.

Pamiętam 9- letniego chłopca, który na pytanie dlaczego bije inne dzieci, odpowiedział: „Bo to jedyne co potrafię”. Spytano go, czy nie zechciałby się zaopiekować młodszymi dziećmi. Skoro jest silny i potrafi się bić to może sprawdziłby się jako ktoś w rodzaju ochroniarza. I naprawdę się sprawdził…

Skąd agresja? Nie chcę zrzucać odpowiedzialności na współczesną kulturę, bo agresja jest wpisana w historię człowieka. Co zmieniło się dzisiaj? Może jest mniej barier w reagowaniu. Trochę zniknęły granice. Musimy się w tym odnaleźć. Nie pomoga surowe zakazy – bo one jedynie spowoduja, że młodzi stłumia swoje emocje i będą zachowywac się odpowiednio, tylko wtedy, gdy będa pod kontrolą strażników. A kiedy oni znikną, wybuchnie z nich cała nagromadzona złość.

Ważne jest rozmiawianie z młodymi ludźmi – ale w szkole brakuje na to czasu, bo liczą się testy i rankingi.”

W sobotę Tomek poprowadzi warsztat nt. przemocy i konfliktów w szkole. Zapisy i bilety dostępne tutaj https://evenea.pl/imprezy/konferencje/katowice/jak-radzic-sobie-z-przemoca-i-rozwiazywac-konflikty-w-szkole-tomasz-tokarz-156342/?source=directory

20 Cze

Nasi prelegenci – Agnieszka Pietlicka

Agnieszka Pietlicka od 15 lat przekłada idee Porozumienia bez Przemocy na życie codzienne. Jak mówi – „z większym lub mniejszym sukcesem, co łagodnie daje mi okazję do ćwiczenia pokory. Za każdym razem warto”

Porozumienie odkrywała w Niemczech, Szwajcarii, Francji, Polsce i USA – m.in. na warsztatach z Marshallem Rosenbergiem. Jako certyfikowana trenerka NVC dzieli się tą filozofią z rozmaitymi grupami zawodowymi w ramach warsztatów, mediacji, indywidualnych sesji. 

Towarzyszenie ludziom na żyrafiej ścieżce jest moją pasją. Szukam odpowiedzi na pytanie: co łączy ludzi, usprawnia dialog, umożliwia kooperację niezależnie od tego skąd pochodzą, jak wygląda ich bagaż doświadczeń i w jakim kontekście pracują?”

Szczególnymi zagadnieniami, którym Agnieszka poświęca swoje warsztaty są złość, poczucie winy i przekonania, zwłaszcza te, które nas nie uskrzydlają.

Na sobotnim wykładzie z elementami warsztatu zajmie się jednym z nich.

Zajrzyjcie do opisu i zapiszcie się już teraz – jesteśmy przekonani, że to spotkanie będzie pierwszym krokiem na drodze ku zmianie.

https://evenea.pl/imprezy/konferencje/katowice/gdy-jestem-mniej-niz-doskonala-warsztat-z-agnieszka-pietlicka-156975/?source=directory

13 Cze

Nasi prelegenci – Beata Kosiacka

Beata Kosiacka jest absolwentką Szkoły Trenerów, gdzie w 2008 r. po raz pierwszy zetknęła się z Porozumieniem bez Przemocy (NVC). Od tego czasu stało się ono jej życiową filozofią, a także pasją, dlatego zapragnęła je wnosić  najpierw do swoich najbliższych relacji, a potem dalej w świat – organizując i prowadząc szkolenia dla osób indywidualnych i instytucji.

Wkrótce okazało się, że NVC doskonale łączy się z coachingiem i mediacjami. To trio jest bardzo pomocne w rozwiązywaniu osobistych dylematów dotyczących relacji, zawodowych wyzwań czy rozwoju osobistego. Podejście to równie dobrze sprawdza się w rozwiązywaniu konfliktów w różnych sferach naszego życia, a także przy wprowadzaniu stopniowych i skutecznych zmian na kolejnych etapach świadomego, dobrego życia.

O empatii Beata pisze:

„Kiedy słuchamy z empatią, podejmujemy próbę zagłębienia się w czyjś świat, ujrzenia z innej perspektywy, w jaki sposób ktoś doświadcza danej sytuacji przez pryzmat swoich potrzeb (zaspokojonych bądź częściej niezaspokojonych)i uczuć.

Warto zacząć od empatii dla siebie. Wiadomo przecież powszechnie, że z pustego i Salomon nie naleje. Żeby okazać komuś empatię, potrzebujesz zrozumieć, co dzieje się w tobie. Tak więc najpierw potrzebujesz napełnić siebie(…)

Danie sobie empatii to nazwanie tego, co się wydarzyło i wejrzenie w głąb siebie, co się ze mną aktualnie dzieje – bez oceniania i wpędzania się w poczucie winy.

Danie sobie empatii, to danie sobie siły i prawa do odczuwania tego, co właśnie JEST.”

Beata będzie już z nami po raz drugi na Konferencji. W tym roku spotkacie się znia w sobotę na warsztacie zatytułowanym „Życzliwość a odwaga bycia sobą”.

Bilety do nabycia tutaj: https://evenea.pl/imprezy/konferencje/katowice/zyczliwosc-a-odwaga-bycia-soba-beata-kosiacka-156335/?source=directory

 

12 Cze

Niespodzianki

Któż ich nie lubi?

Mamy dla Was dwie.

Pierwsza dla uczestników, którzy wezmą udział w trzech warsztatach w trakcie Konferencji.Niespodzianka do odbioru na miejscu we wrześniu. Bilety dostępne tutaj http://konferencjaempatii.pl/index.php/konferencja-empatii-harmonogram/

Druga niespodzianka dla tych, którzy chcą wziąć udział w Konferencji w oba dni i skorzystać z zaproponowanych warsztatów, paneli, wykładów.

Wejściówki w promocyjnej cenie dostępne tutaj https://evenea.pl/imprezy/konferencje/katowice/konferencja-empatii-wejsciowka-160836/?source=directory

Wszystkich,którzy zakupią pakiet, prosimy o informację dotyczącą wybranych warsztatów -kontakt@konferencjaempatii.pl  Ułatwi nam to organizację.